Naar het overzicht

Susanne - rust doet bewoners goed

“De lockdown waar we nu als verpleeghuis in zitten voelt erg dubbel. Aan de ene kant is het heel erg dat mensen hun familie niet live kunnen zien, er geen fysiek contact kan zijn met naasten. Aan andere kant merk ik dat er -na een heel hectische beginperiode van corona- nu rust is die veel bewoners goed doet. We hebben als team ook onze weg gevonden om met de situatie om te gaan. We zijn continu bezig met de vraag: wat kunnen we doen om de bewoners zich zo goed mogelijk en gewoon mogelijk te laten voelen? Wat kunnen we doen om te voorkomen dat onrust toeslaat?

We doen dit samen

Er is veel onrust geweest, ook bij mijn team. We hebben op een afdeling besmettingen gehad. Er waren zorgen om de gezondheid van de bewoners, maar ook angst voor de eigen gezondheid. Als zorgcoördinator heb ik bijna al mijn tijd besteed aan het team, om er voor hen te zijn. Wat speelt er? Wat is nodig om rust te krijgen? Iedereen moest zich vrij voelen om eerlijk te zijn over zorgen en zich gehoord voelen. Je mag bang zijn. Het allerbelangrijkste was bouwen aan het vertrouwen: je staat er niet alleen voor, we doen dit samen. Dat gevoel is er nu heel sterk.

Waar het team nu wel echt last van heeft is dat als er bewoners overlijden, je niet op de ‘normale manier’ afscheid kunt nemen. Bij terminale mensen doet iedereen dat normaal gesproken op zijn eigen manier. En als de uitvaartonderneming iemand komt ophalen dan begeleiden we die bewoner naar buiten met iedereen die op dat moment werkt. Nu is dat allemaal anders. Er is sterke behoefte aan een gedenkplek, daar zijn we nu mee bezig.

Beeldbellen

Contact tussen bewoners en familie is heel belangrijk. Vooral beeldbellen heeft nu veel meerwaarde voor de meeste bewoners in deze situatie. Eerst deden we dat vanaf kleine telefoontjes maar dat werkt echt niet. Zeker niet bij mensen die al slechter zien. Nu hebben we Ipads dankzij ASML en dat werkt top!

Toch moet je ook hierbij continu observeren: hoe gaat het met de bewoner? Is dit een goed moment om te beeldbellen of zorgt het nu juist voor teveel prikkels? Wat voor de familie goed voelt, hoeft niet per se goed te zijn voor de bewoner. Daar moet je goed contact over hebben met elkaar. In deze coronatijd ben ik begonnen met het wekelijks bellen met de eerste contactpersoon van de familie met de vraag: hoe is het met jullie? Dat is zeker iets dat ik na corona blijf doen. Natuurlijk delen we altijd het verslag, maar dit persoonlijke contact wekelijks voegt echt iets toe.

We hebben geen groter team, maar wel meer werk nu door de situatie. Je merkt hoe belangrijk mantelzorgers en vrijwilligers zijn bij het geven van aandacht, even wandelen, lezen met de bewoners. Nu zijn wij het die buiten de zorgmomenten toch die extra aandacht willen geven en daarvoor nu andere dingen soms laat liggen. Op een afdeling voor mensen met dementie gaat het om kleine dingen, dat besef is er heel sterk.

Hoe graag je ook wil dat het leven weer wat normaler wordt, ben ik ook bang dat daarmee de onrust weer terugkomt als de deuren open gaan. Wat kan wel, wat niet? Dat zijn moeilijke vragen. Er zijn nu geen besmettingen, de rust is weer terug voor de bewoners. Ik ben blij dat een aantal verpleeghuizen het uittest en dat wij hier van kunnen leren.”

 

 

 

 

 

 

 

Ananz

Doorgaan zonder cookiesDoorgaan zonder cookies Cookies accepterenCookies accepteren

Cookies

St. Anna Zorggroep (www.st-anna.nl, www.topsupport.nl, www.ananz.nl, www.st-anna-zorggroep.nl, www.thema-anna.nl en www.annawerkt.nl) is wettelijk verplicht om je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies en soortgelijke technieken, en je te informeren over het gebruik daarvan op de site.

St. Anna Zorggroep gebruikt cookies, JavaScript en soortgelijke technieken voor de volgende doeleinden:

  • het optimaliseren van de website
  • de integratie van sociale media
  • het verzamelen en analyseren van statistieken

Voor een aantal van bovenstaande punten is het vastleggen van bezoekersgedrag noodzakelijk. Ook derde partijen kunnen cookies plaatsen via St. Anna en internetgedrag volgen, zoals bijvoorbeeld het geval is bij embedded video's van YouTube.

Lees meer in ons privacystatement.